Saturday, December 22, 2012

Cuti Sekolah : Pengalaman baru untuk anak-anak.

Pengembaraan yang sangat mengujakan!


Dari Butterworth ke Alor Setar
Gerabak berwarna purple....same colour dgn anak-anak la plak.... 


Selesa! orang tak ramai. Ada pelancung asing + beberapa family Chinese,  dan mamaks. Rupanya, ada yg naik dari Butterworth ke Bukit Mertajam (BM). Dan seorang berketurunan India tu, naik tak bayar pun. Bila konduktor keretapi minta tiket, katanya mana boleh naik tak ada tiket, terus dia kata bayar atas train boleh?! Hahahha.... free naiknya. Nak suruh turun macam tak logik plak kan...mana ada keretapi berhenti tanpa sbb musabab. Atas sebab tidak ramai, anak-anak pun buat keretapi sendiri la.... duduk dan lari mana diaorang suka. bebas. kejap duduk kiri, kejab kanan, panjat & etc. 



Anak-anak bawa bag pack sendiri. Ada botol susu, botol air masing dan tuala kecil. Hahaha...beg cap Tune aje. Ala yg dapat bila check in tune hotel. En. Jun bawa 1 bagpack berisi baju kami semua setiap sorang 3 pasang. Baju malam, baju pakai pagi dan baju balik serta tuala 1 utk anak-anak dan 1 utk umi dan papa. Juga etc! dan saya sudah pasti 1 handbag & bag DSLR. Perjalanan yang betul-betul relaks!



Kan! dah mula memanjat. Sebenarnya itu tangga untuk tempat tidur kat atas. Sebab siang, tempat atas di angkat/tolak tanpa menggunakannya (nampak tak ada benda yg melengkung tu. Itu kalau tarik kebawah, akan jadi tingkat.


Stesyen pertama -> BM. Selepas keretapi bergerak, ia melalui Kuala Perai, Kg Jawa dan seterusnya hadapan rmh kami (seberang jalan) iaitu Jalan Baru. Anak-anak berkata, itu rumah kita! (kawasan aje). Macam patah balik la pulak.Yelah...dah nampak rumah plak.


Amboi papa.... mentang-mentang org tak ramai, suka suki ye kaki tu....

Kakak Iman sedang menikmati pemandangan sambil diberi penerangan dan soalan oleh umi.

Umi : "Itu ladang kelapa sawit kakak. tahu tak sawit untuk apa?"
Kakak : "Untuk ambil minyak, buat sabun dan minyak masak". (Terkejut juga saya dgn jawapannya, dan terus bertanya....
Umi : "Tahu mana? betul ke?" (saya uji).
Kakak : "Teacher dah ajar kat sekolah time science". 
Umi : Ooooo.....


Sangat cantik dan tenang
Ketika berselisih dgn keretapi barang.
Laju. Kat sini semak samun yg banyak (Area Sungai Petani)
Ladang Getah kakak tahu? Ala.....macam tempat korban tu kan?. Pandai pun! Getah buat apa? Entah... Umi : bla..bla.. beri penerangan!
Selari dengan highway dari Pendang ke Alor Setar!

Inilah gerabak purple tu. Gerabak Siam.

Gerabak ini meneruskan perjalanan ke Utara & Thailand. Hanya 2 gerabak dan 1 kepala, so 3 gerabak sahaja berjalan. Gambar pertama di atas ada gerabak Malaysia kan. Itu bergerak lebih awal iaitu pukul 2 petang. 

Perjalanan kami sepatutnya mula 2.20 petang (waktu keretapi dari Bagan/Butterworth ke Utara ~setiap hari), tetapi delay. Pukul 3 petang baru bergerak. Jenuh jemu menunggu nak bergerak, mujur dari awal lagi dah boleh masuk ke dalam gerabak kerana gerabak dah ada di platform. Lebih kurang pukul 5.10 petang dah sampai AS. 2 jam perjalanan. Itupun 4 kali berhenti (stesyen BM, Tasik Gelugor, SP & Gurun) menurunkan penumpang dan ada yang naik. 

Kat SP, ramainya naik, sampai penuh tempat duduk. Sungguh jakun saya kerana orang Kedah ada yang menggunakan keretapi. Tak ku sangka. Ramai pelajar (may be UUM), dan juga keluarga melayu. Tak pernah terfikir saya hendak menggunakan keretapi. Contohnya dari SP ke AS ke. Maaflah. Saya ingatkan pengangkutan ini hanya digunakan oleh mereka yang berada di pendalaman sahaja. (KL tu lain ye). Sebab tu tak sangka ada orang Kedah / ramai yang naik semasa di stesyen SP. Mereka turun di Gurun, AS dan seterusnya.

Perjalanan yang sangat menenangkan. Sepanjang perjalanan, tak terasa langsung tekanan seperti naik kereta ~terhenti di traffic light, mengelak kereta mencelah tiba-tiba, dll. Lagi seronok bila melalui rel yg baru. Tenang dan lancar aje. Macam tak perlu fikir apa-apa. Betul-betul relaks!


Stesyen keretapi Alor Setar yang klasik!

Sangat seronok dan mengujakan. Hahaha...saya dan En Jun lebih teruja. Nuha tidur ketika 1/4 perjalanan dan Iman tidur selepas melepasi SP.

Perjalanan ini dirancang ketika bermulanya cuti sekolah. Ingin membawa anak-anak menaiki keretapi dan bas. Mereka asyik sebut nak naik keretapi dan bas. (LRT, Monorel kat KL tu mereka biasa naik bila setiap kali ke sana). Pada mulanya, kami pun tak tahu waktu mana ada perjalanan keretapi. Jadi kami bertanya di stesyen Bagan. Dari Bagan ke Utara, akan bertolak pukul 2.20 petang setiap hari. 

Ohhh...lupa pula nak bercerita. Kami ke Bagan dihantar oleh sahabat En. Jun. Takut pulak nak tinggalkan kereta di Jetty tu. Kami bertolak kira-kira pukul 1.30 petang selepas saya dan anak-anak balik dari sekolah. Sempat mandi secara tergesa. 

Perjalanan kami ke Alor Setar dinanti oleh kakak saya iaitu MakNdak diaorang. MakNdak tinggal di AS. Jadi kami bermalam di rumah mereka. (Iman & Nuha ponteng sekolah hari ini). Petang tadi, kami pulang ke Penang menaiki bas pula. Iman tidak tidur langsung kerana seronok sangat naik bas. Katanya, kereta semua jadi kecil. Dah dia duduk tempat tinggi...khikhiiii... kakak...kakak.... Tiket bas RM9.80 dewasa & RM3.80 kanak-kanak. Bas Transnasional 3 seat sebaris. Selesa. Naik bas jam 5.40 petang, tiba di Jetty pukul 7.10 petang. Lepas tu ambil bas rapid ke BM yang melalui Jalan Baru. Selamat sampai ke rumah tepat jam 8.00 malam. Tapi sebelum tu, kena le jalan sikit 1/2 km utk sampai ke rumah (masuk dalam Taman). 


 MakNadak, abang Afnan & kak Auni yg menghantar kakak Iman & Nuha naik bas.


Iman di dalam bas, sebelum bas bergerak.

Perjalanan yang menggembirakan kami semua. Anak-anak dapat merasai naik keretapi dan bas. Adakah anak-anak kalian pernah naik kedua-duanya? Keretapi KL tu, may be biasa bagi sesiapa. Harap pengalaman dan ilmu yg mereka dapat dapat membantu perkembangan tumbesaran anak-anak.

Kredit kepada kakak saya dan anak-anak kerana menyambut kedatangan kami. Terika kasih banyak!

Anak kakak saya pun dah siap ajak mak dia naik keretapi juga. Dia pun tak pernah naik. Hahahaa... 


Radziah AR

No comments:

Post a Comment