Tuesday, January 25, 2011

Susahkan untuk memahami Bahasa Melayu?

Tadi, di dlm kelas, saya mengajar Pend. Sivik. tajuk hari ini : Kata2 Pendorong
tengah saya menerangkan kepada murid2 dgn penuh kesungguhan, 2 3 org murid sedang berbual. Setelah saya tegur, senyap...buat2 baik...sambung pengajaran,org lain pulak buat sesuatu (memasukkan buku la, berbual lagi dan lagi) saya tegur lagi, meminta mereka diam bila saya bercakap dan dengar betul2 sbb sekejab lagi saya akan menyoal....maaf ya...budak2 keturunan India, masa saya kata dengar la, jangan cakap boleh dak, xkan nak ustzh marah, nnt xbest la kelas kita, masa tu la mereka bercakap...sehinggalah saya berkata, "susah sangat ka nak faham bahasa melayu yg ustz cakap..." lagi kes, saya cakap, dengar dulu, & faham, so saya terangla mana yg kena buat macam ni macam ni macam ni, tengah terang tu ada yg bertanya...nak buat yg mana, itu antara kesnya lah...banyak lagi yg bertanya,.....sabar ja la...akhir sekali, lagi 5 minit nak pulang (kelas ni time akhir waktu persekolahan), saya meminta murid menyimpan brg2 dan hanya memegang buku latihan sbb saya nak ambil utk mark...semua sudah selesai...so relax, tunggu loceng berbunyi...masa semua senyap tu, ada seorang murid bertanya, lepas ni nak buat apa ustzh? buku nak simpan boleh dak? ya Allah, sabar je la...tidakkah engkau melihat apa yg berlaku disekeliling anda? atau tidak perasankah anda?
macam2... 

1 comment:

  1. itulah budak2 fikiran dah ke tempat lain lagi2 waktu nak balik mcm tu...sabar ye kak zie huhu..salam kenal hanis folo sini...

    ReplyDelete