Monday, June 2, 2014

sekadar mengomel...memperingati diri sendiri...

ini pendapat saya....

saya selalu lihat, org islam beli makanan yg tidak pasti kebersihan dari segi islam.
antara yg saya lihat :
1. makcik tua bertudung labuh, membeli air (bancuhan) dari kereta tolak di taman tasik taiping. kalau siapa selalu pergi dan alert, kereta tolak ni jual air dan berada berhampiran parking/tandas/tempat nak naik bot tu. dia jual air dan sedikit brg seperti keropok. penjualnya sah-sah keturunan cina.
2. selalu sangat tengok org melayu even yg pakai tudung, selalu beli dan makan rojak tonggek kat cina (kalau yg tdk tahu, rojak tonggek sangat terkenal di bagan dan tempatnya berhampiran highway borr dan hospital lama yg sekarang sebagai pusat kesihatan). ada 3 gerai jual rojak tonggek ni, 2 cina, 1 melayu. ada melayu yg pergi makan di gerai cina. saya selalu perhati, pakai tudung, tapi tak tahukah, kuah rojak tu mcmana? ish...kalau buah sekali pun.....mmg la bersih, tapi cina potong.
3. wanita bertudung labuh makan sushi sakae di kl. mungkin kedai seperti ini halal, tapi saya was-was....
4. wanita bertudung beli roti/kek di kedai roti dan kek maple green kat bagan. sah-sah kedai kek cina....dah tulis tulisan cina besaq-besaq....adoi....melayu islam....
5. makcik tua beli kuih masalodeh di medan selera seberang jaya. dekat market tu. siapa yg buat masalodeh tu.....india yg ada tandee....di dahi....
6. selalu lihat dan dengar melayu p makan cendol sedap kat penang. cendol tu cina punya...

saya sangat tidak faham. entahlah, sukar untuk saya nyatakan....

mcm ni lah kena tepuk dada tanya diri masing-masing....

wallah hu aklam....

No comments:

Post a Comment