Sunday, May 15, 2011

keropok lekor bernumber : cayalah....

siapa suka makan keropok lekor?
ramai yg suka.... saya?, tak sangat...sbb berminyak....saya lebih suka makan yg blm goreng...

pernah pergi membeli keropok lekor dengan mengambil nombor?
apa? beli keropok lekor guna no.?
saya pun baru tahu...masa bercuti kesana baru2 ini, suami singgah di satu tempat : Bukit Tok Beng
kawannya org terengganu bawa utk membeli....kira the best keropok lekor lah tu....
inilah nombornya : nampak tak bertulis 'keropok lekor b.t.b = Bukit Tok Beng

inilah no. nya... no. pd jam 10.00pg -> 14 ke yg ke 1014 xtau lah saya, saya dpt 1133...org yg ada di situ dr jam 7.00 pun blm dpt, apatah lg no. 1133... akhirnya kami bertolak ke Dungun dan Paka....xlarat nak tunggu yg entah jam berapa br dpt....

pulang dr Paka, baru kami singgah semula. masa tu jam 7.00pm....dpt la beli sbb org dah xramai....
kali ni xyah ambil nombor dah...:/
ini tempat rebusannya : sebelah kedai --> leka tgk dia org masak
tak ramai kan... tp seorg beli smpai berbungkus2...tu yg lama kena tunggu sbb tunggu keropok masak
inilah tempat ambil no........ adoi, canggih betul, nak beli keropok lekor pun bernombor : ingatkan bank & jab kerajaan saja
kat sini, jualan yg digoreng...utk makan terus
kami ada juga pergi membeli di Kg Losong... 

tp tak sesedap tempat di atas. maaf ye org2 Kg Losong : saya beli kat kedai Kak Yah. Eh, sebenarnya ada lagi 1 tempat yg best (paling sedap bagi saya).
Tapi saya xtau nama tempat tu. Juga kawan suami tunjukkan (almaklumlah, dia org ganu). yg saya tau on the way ke Kuala Terengganu dari Kelantan ikut jalan tepi pantai. 
emmm...kalau xsalah area Merang atau Batu Rakit
mmg sedap sangat...rasa isi ikan betul...bkn mcm yg lain, rasa tepung.
no 2 best yg bernombor tu la....
kredit to wan zaki a.k.a suami nadiah sidek yg pandai buat keropok lekor di Lincoln, US sana ni...
kagum !!!


1 comment:

  1. wah..canggihnya nak beli keropok lekor pakai nombor! ramai agaknya beli kat situ ek sampai kena pakai nombor?

    p/s: adat jadi anak rantau kak..yg tak reti pun boleh jadi reti ;)

    ReplyDelete